Communicatietraining!

Tijdens dit artikel wordt u wegwijs gemaakt in de oplossing(en) die er bestaan voor obstakels (die ervaren worden als problemen) tijdens een gesprek dat van belang is, of voor de presentatie waar veel vanaf hangt. Denk aan een communicatietraining.

Soms blijkt het dat mensen meer weten dan ze denken. Ooit een studie of opleiding gedaan? Dan vast iets meegekregen over bijvoorbeeld een communicatietraining.
Dergelijke trainingen kunnen er voor zorgen dat u sterk in uw schoenen staat op de momenten die er toe doen.
Naar mijn idee valt een presentatie, dan wel gesprek, op te delen in drie segmenten: de voorbereiding, de uitwerking en een reflectie.

De voorbereiding gaat ten alle tijde de meeste tijd vergen. Op zich geen probleem. Dit houdt in dat u aan het einde van de uitwerking (de presentatie of het gesprek zelf) waarschijnlijk alle vragen die opgeroepen zijn, kunt beantwoorden. Voorbereiding is nodig en wordt bij elke communicatietraining naar voor gebracht. Het zorgt voor zelfverzekerdheid.

De uitwerking is het meest lastig en, is mijn ervaring, het struikelblok voor de meeste mensen. Naar voren komen dan competenties als: argumenteren, debatteren en overtuigen.
Middels een zeer uitgebreide communicatietraining, kunt u zichzelf hier in verbeteren. Op die manier komt u in contact met de mensen die zich gespecialiseerd hebben in communicatietrainingen en hun enthousiasme willen delen en overbrengen. Dat doen ze op een zeer heldere en bijzonder transparante manier.
Er zal u niks te kort komen en als u vastberaden inzet toont en achter het idee en plan staat, kan er niks misgaan.

Ook niet onbelangrijk: een reflectie. Probeer na elke presentatie (of welke communicatievorm dan ook) bij u zelf na te gaan hoe het verlopen is. Vraag ook om feedback van uw publiek. Het publiek zal anoniem uw communicatievorm kunnen verbeteren door middel van een eerlijk oordeel.
Falen behoort tot de verleden tijd na een communicatietraining.